Чаму праваслаўная царква губляе прыхаджан
Арганізацыя"Хрысціянская візія"
Міжканфесійнае аб’яднанне беларускіх хрысціян, створанае на хвалі мірных пратэстаў 2020 г.
Інфармацыя пра «Хрысціянскую візію» Аб'ява аб заснаванні групы Місія групы Іншыя артыкулы
Праваслаўны святар Валянцін, якія служыць на адным з Менскіх прыходаў разважае ў калонцы для «Хрысціянскай візіі» пра тое, чаму праваслаўная царква імкліва губляе прыхаджан.
Сакавік 2020 года стаў пачаткам кардынальных зменаў у жыцці грамадства і Царквы ў Беларусі. І цяпер сітуацыя ў Беларускай Праваслаўнай Царкве застаецца даволі складанай. Не прэтэндуючы на асвятленне поўнай карціны, хачу падзяліцца сваімі назіраннямі на ўзроўне асобна ўзятага прыхода.
Пачатак пандэміі ў Беларусі прыйшоўся на Вялікі пост. Як і паўсюдна ў гэты перыяд, у нашым прыходзе людзі імкнуцца часцей наведваць набажэнствы. І пачатак посту пазалетаць нічым асабліва не адрозніваўся ад папярэдніх гадоў.
Калі сіуацыя з каронавірусам стала выходзіць з-пад кантроля, кіраўніцтва Царквы стала заклікаць да выканання санітарных нормаў. Наш настаяцель адразу зразумеў усю сур’ёзнасць сітуацыі, і ў нас былі ўведзеныя некаторыя супрацьэпедэмічныя меры. Пры ўваходзе ў храм вісіць шыльда з заклікам насіць маскі, у самім храме вісяць таксама заклікі прытрымлівацца дыстанцыі. Усе намашчванні (напрыклад, на паліелеі, пры таінствах Хрышчэння, Мірапамазвання і Саборавання) робяцца аднаразовымі ватнымі палачкамі, іконы падчас цалавання і ілжыца падчас прычасця дэзінфікуюцца, не даецца запіўка пасля прычасця. Пры набліжэнні да людзей (напрыклад падчас выканання трэбаў, на споведзі, падчас прычашчэння прыхаджанаў) я апранаю маску. Настаяцель бывае апранае маску, а бывае – не. Большая частка прыхаджанаў паставілася да гэтага з паразуменнем.
Аднак, ужо ў пачатку 2020 году спад прыхаджанаў стаў заўважным. Прычыны тут былі звязаныя як з тым, што людзі пачалі сцерагчыся масавых скапленняў людзей, якімі ёсць набажэнствы, аднак таксама — з-за непрыняцця супрацьэпідэмічных мер у нашым прыходзе — яны сыходзілі ў іншыя, дзе такіх мераў не было, а існаванне каранавіруса ігнаравалася.
З пачаткам палітычнага крызісу мы з настаяцелем занялі нейтральную пазіцыю. Ні за, ні супраць дзейснай улады мы не выказваліся, разумеючы, што прыхаджане ў нас розных поглядаў, таму мы імкнуліся не ўносіць раздзяленняў.
Да мяне падыходзілі розныя людзі. Адныя скардзіліся на ўлады, другія – на пратэстуючых. Усіх я спрабаваў суцешыць, заклікаючы да пошуку паразумення ў сем’ях.
Хоць частка тых, хто перастаў хадзіць у царкву ўвесну, пры канцы года вярнуліся, бо не маглі жыць без царквы, у першую чаргу пажылыя людзі, дапандэмійная колькасць прыхаджанаў так і не аднавілася. Калі да пандэміі на Нядзельнай Літургіі магло прычашчацца 100-150 чалавек (разам з дзецьмі), то зараз гэтая лічба вагаецца ў раёне 70-80 чалавек.
Тыя, хто з нейкіх прычын расчараваліся ў Царкве, наўрад ці вернуцца. Думаю, што большасць прыхаджанаў зрабіла свой выбар.